Wednesday, February 7, 2018

SUNNAH – SUNNAH KETIKA BERTEMU ORANG LAIN



Assalamualaikum W.B.T. Bersyukur kita kepada Allah S.W.T kerana dengan kehendak dan iradatnya dapat kita bersama-sama membaca sedikit info tazkirah yang mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada pembaca semua.

Dalam menjalani kehidupan seharian, kita tidak dapat lari dari berjumpa dengan orang lain. Paling cepat kita berjumpa adalah penghuni yang tinggal serumah denagn kita sama ada isteri/suami, anak-anak, ibubapa, kawan serumah dan sebagainya.

Oleh yang demikian, Rasulullah s.a.w. ada mengajari kita cara ketika bertemu orang lain terutamanya orang Islam. Antaranya :

1. Mengucapkan Salam

((عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْإِسْلَامِ خَيْرٌ قَالَ تُطْعِمُ الطَّعَامَ وَتَقْرَأُ السَّلَامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ ))

Maksudnya :”Bahawasanya seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w., “ Amalan apakah yang terbaik di dalam Islam?” Rasulullah s.a.w. menjawab : “Memberikan makanan dan mengucapkan salam kepada orang (Muslim) yang engkau kenal ataupun tidak engkau kenal”
(HR Al-Bukhari dan Muslim)
2. Kata Yang Baik
Allah SWT berfirman  :

وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا
Maksudnya : “Dan katakanlah kepada hamba-hambaKu : “Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sungguh, syaitan itu (selalu) menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sungguh, syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia.”
(Surah Al-Isra’ :53)
Rasulullah s.a.w. bersabda :

((والكلمة الطيبة صدقة))؛
الحديث متفق عليه
Maksudnya : “ Perkataan yang baik adalah sedekah.”
(HR Al-Bukhari dan Muslim)

3. Bermuka Manis

Rasulullah s.a.w. bersabda :

الرسول صلى الله عليه وسلم ((لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلقى أخاك بوجه طليق  ))
Maksudnya : “Janganlah engkau meremehkan perbuatan kebaiakn dari sesuatu apa pun, walaupun sekadar menyambut saudaramu dengan muka yang manis.”
(HR. Muslim)
4. Berjabat tangan

Rasulullah s.a.w. bersabda :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَا مِنْ مُسْلِمَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ ، إِلا غُفِرَ لَهُمَا قَبْلَ أَنْ يَتَفَرَّقَا "
Maksudnya : “Tidaklah dua orang Muslim saling bertemu lalu keduanya berjabat tangan, melainkan diampunkan dosa keduanya sebelum keduanya berpisah.”
(HR Dawud, At-Tarmizi dan Ibnu Majah)

Semoga segala panduan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w. ini menjadi pegangan kita. Insya Allah segala amal perbuatan baik yang diniatkan sebagai rasa kasih sayang sesama umat, dan suka untuk mengikuti sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w. maka kesannya dapat dirasai di dunia dan mendapat ganjaran di akhirat. Yakinlah bahawa, jika kita ikut amalan Rasullah s.a.w. kita telah mengikut kehendak fitrah kerana Rasulullah s.a.w. merupakan idola dan pesuruh Allah SWT. Wallahu A’lam.

 
فوست إسلام

Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Hang Tuah Jaya,
76100 Durian Tunggal,
Melaka

No comments: